Geplaatst door:
Nieuwsbericht

Website Ommerschans heeft 4e plaats in publieksprijs Geschiedenis Online Prijs 2019

De website van de vereniging Ommerschans op het cultuur-historisch platform Mijn Stad Mijn Dorp heeft een fraaie vierde plaats behaald in de publiekspijs van de Geschiedenis Online Prijs 2019.

Iedere twee jaar wordt de Geschiedenis Online Prijs uitgereikt door de Koninklijke Bibliotheek (KB) en DE REE archiefsystemen.
Deze twee partners willen het gebruik van internet voor de geschiedbeoefening aanmoedigen en goede ideeën belonen voor websites, apps en andere digitale toepassingen op het gebied van geschiedenis.

De Geschiedenis Online Prijs kent twee prijzen: een juryprijs en een publieksprijs.

De Juryprijs wordt toegekend door een deskundige vakjury. De leden van de jury hebben verstand van geschiedenis en ervaring met het maken van online presentaties als websites en apps over geschiedenis. De jury werd dit jaar voorgezeten door historica en journaliste Daniela Hooghiemstra. De jury kiest uit de inzendingen een eerste, tweede en een derde prijs. Daarbij kijkt de jury niet alleen naar de kwaliteit van de uitvoering, maar ook naar vernieuwende ideeën waarop een online presentatie gebaseerd is.

Het publiek kan ook zijn stem uitbrengen op de aangemelde online presentaties. De online presentatie die de meeste stemmen krijgt wint de Publieksprijs.

De vereniging Ommerschans heeft het Overijssels cultuurhistorisch platform MijnStadMijnDorp een aantal jaren geleden uitgekozen als plaats om de geschiedenis van Ommerschans online tot leven te brengen. Het afgelopen jaar zijn er een honderdtal verhalen geschreven en online gezet. Het bijzondere aan deze verhalen is dat ze overal waar mogelijk gelinkt zijn aan online bronnen die door diverse archieven en door de vereniging zelf zijn gedigitaliseerd, ontsloten en online gezet. Denk dan aan het Drents archief, waar vierhonderd strekkende meter documenten met betrekking tot de Koloniën van Weldadigheid ligt, maar ook het Historisch Centrum Overijssel, waar de Burgerlijke Stand van Ommerschans ligt en de archieven van de kerken te Ommerschans, de notariële archieven en de kadastrale archieven. Maar ook in het gemeente archief van Ommen zijn bronnen gevonden en door de vereniging online gezet die het verhaal over Ommerschans verder kleur geven. Ook zijn de verhalen gekoppeld aan landelijke archieven, zoals de website Delpher van de Koninklijke Biblotheek waar de landelijke dagbladen gedigitaliseerd doorzoekbaar en in te zien zijn. Ommerschans komt op die website meer dan 11.000 maal voor. Als je in die brij aan informatie een relevant artikel hebt gevonden dan is het prachtig om vanuit een verhaal direct naar de bijpassende historische krant te kunnen springen. Delpher is daar gelukkig op voorbereid.

In de verhalen komen ook veel mensen voor. Denk dan aan de stichter van de Maatschappij van Weldadigheid, Johannes van den Bosch, en de beambten die de kolonie hebben opgezet en gedurende 70 jaar beheerd. Maar ook de de bedelaar-kolonisten die in de Schans verbleven hebben. Van praktisch elke persoon is anno 2019 terug te vinden uit welke familie zij kwamen, hoe lang en hoe vaak ze in Ommerschans en Veenhuizen hebben verbleven, wat er van hen terecht is gekomen en van hun eventuele nageslacht. En dat komt in de verhalen steevast aan bod. Daarbij zijn de mensen gelinkt aan een genealogisch bestand dat inmiddels meer dan 110.000 namen bevat, en waardoor je de familieverbanden van de bewoners van Ommerschans online kunt oproepen. Dit is een belangrijk hulpmiddel voor de naar schatting 1 miljoen Nederlanders die een voorouder hebben die in aanraking met de Koloniën van Weldadigheid is geweest.

In de verhalen over Ommerschans komen alle aspecten van het reilen en zeilen in de Bedelaarskolonie aan bod. Door het combineren van de gegevens uit veel bronnen komt een veel genuanceerder beeld naar voren dan het algemeen gangbare beeld, dat Ommerschans een plaats was waar je echt niet wilde zijn. Op elke stoomboot van Amsterdam naar Zwolle zaten wel mensen die zich in de plaats van bestemming voor bedelarij op lieten pakken, opdat ze weer voor twee jaar onder de pannen waren in de Schans.

Lees de verhalen over Ommerschans, ga zelf online op onderzoek uit in de bronnen of vraag ons om hulp als je door de bomen het bos even niet ziet.

De Wedstrijd

Aanvankelijk is er niet veel gestemd op onze website. De eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat onze aanmelding een last minute ingeving was en dat we helemaal geen marketing plan hadden bedacht. In de eerste tussenstand, op 14 januari, kwam onze website niet in de top-20 voor. Daarop zijn we met een PR-campagne gestart. We hebben alle contacten m.b.t. Ommerschans van de afgelopen jaren per mail benaderd, de lokale (social) media gestimuleerd, de gemeentes in de regio en het provinciaal bestuur gevraagd om steun, politieke partijen, cultuur/historische verenigingen benaderd etc.etc.  Daarop zagen we  honderden reacties van stemmers binnenkomen.

En met resultaat! In de tweede tussenstand zat Ommerschans bij de top-10. En de reacties liepen tot op de laatste dag van de stemming door. Op sluitingsdatum 1 februari is bekend gemaakt dat we definitief in de Top-10 stonden.

Op 7 februari zijn de winnaars van de twee prijzen bekend gemaakt tijdens een bijeenkomst in de Koninklijke Bibliotheek te Den Haag. In de categorie publieksprijs zijn in totaal 11.000 stemmen uigebracht. Daarvan gingen er 853 naar winnaar Erfgoed 's Hertogenbosch, de site van het Bossche archief. De prachtige video presentatie Haarlem in vogelvlucht werd tweede met 806 stemmen en de erfgoed website Rooynet.nl van de gemeente Venraij werd derde met 766 stemmen.

Onze website werd vierde met 565 stemmen en bleef daarmee nummer 5 royaal voor (436 stemmen). Om onze vierde plaats iets glans te geven: de eerste drie zijn professionele en gesubsidieerde websites, terwijl er naar onze site geen cent subsidie is gegaan. Dus in de virtuele categorie ongesubsidieerde websites zijn we nummer 1!

De website Koloniën van Weldadigheid van de stuurgroep die de nominatie voor de Unesco Werelderfgoedstatus coördineert, eindigde met 401 stemmen op eem mooie 7e plaats.

Bekijk de volledige uitslag op de nieuwspagina van de Geschiedenis Online Prijs.

Hartelijk dank aan iedereen die een stem heeft uitgebracht op onze website. Weliswaar hebben we het podium niet gehaald, maar eén goed doel is in elk geval bereikt: de geschiedenis van de bedelaarskolonie Ommerschans is weer een stuk dichter bij het collectief geheugen van Nederland en met name Noord-Oost Overijssel gekomen!

Wilt u dat de groepsbeheerder contact met u kan opnemen, registreer u dan eerst.

Deze vraag is om spam-bots tegen te gaan