Daphne Bunskoek

Daphne Bunskoek

Plaatje bij verhaal: titelfoto Daphne Bunskoek.jpg

Op 26 januari 2013 was presentatrice en actrice Daphne Bunskoek de hoofdpersoon in het programma Verborgen Verleden. Zij ging op zoek naar de roots van de familie Wever, de familienaam van haar moeder. In het archief van de gemeente Hardenberg hoorde ze de geschiedenis van de "achterlijke" tweeling Gerrit en Johannes Wever en hun grootvader Hendrik Hendriks Wever, die in 1822 met zijn gezin vanuit Leiden naar de kolonie Wilhelminaoord werd gestuurd. Na 16 jaar werd het gezin ontslagen en kwamen ze in de veenkolonie Dedemsvaart terecht. Dat bleek geen vooruitgang, vergeleken met de zekerheid van de vrije kolonie. Hendrik Wever belandt in de Ommerschans, waar hij korte tijd later overlijdt. Lees het volledige verhaal op MijnStadMijnDorp.

titelfoto door DWDD, CC BY 3.0, via Wikimedia Commons

Trefwoorden:Verborgen Verleden, Ommerschans, Wilhelminaoord